В МАРТЕ 2016 Г. КОМИТЕТ МИНИСТРОВ СОВЕТА ЕВРОПЫ, ЧЛЕНОМ КОТОРОГО ЯВЛЯЕТСЯ РОССИЯ, ПРИНЯЛ СТРАТЕГИЮ СОВЕТА ЕВРОПЫ ПО ОБЕСПЕЧЕНИЮ ПРАВ РЕБЕНКА (2016-2021 ГГ.). РОССИЯ НЕ ПРИСОЕДИНИЛАСЬ К СТРАТЕГИИ. В СТАТЬЕ АВТОРАМИ АНАЛИЗИРУЮТСЯ ПРИЧИНЫ. СТРАТЕГИЯ СОДЕРЖИТ РЯД НЕПРИЕМЛЕМЫХ ДЛЯ РОССИИ ПУНКТОВ, ПРОТИВОРЕЧАЩИХ ДЕЙСТВУЮЩЕМУ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВУ, КОНЦЕПЦИИ ГОСУДАРСТВЕННОЙ СЕМЕЙНОЙ ПОЛИТИКИ РОССИИ НА ПЕРИОД ДО 2025 Г. НА ОСНОВЕ АНАЛИЗА ПОДХОДОВ К ПОНИМАНИЮ ОТЕЧЕСТВЕННЫХ ДУХОВНЫХ ЦЕННОСТЕЙ, НОРМАТИВНЫХ АКТОВ, СУДЕБНОЙ ПРАКТИКИ АВТОРЫ ДЕЛАЮТ ВЫВОД, ЧТО В НАСТОЯЩЕЕ ВРЕМЯ ПРИСОЕДИНЕНИЕ РОССИИ К СТРАТЕГИИ СОВЕТА ЕВРОПЫ ПО ОБЕСПЕЧЕНИЮ ПРАВ РЕБЕНКА (2016-2021 ГГ.) НЕЦЕЛЕСООБРАЗНО.
THE COMMITTEE OF MINISTERS OF THE COUNCIL OF EUROPE, OF WHICH RUSSIA IS A MEMBER, ADOPTED A STRATEGY OF SAFEGUARDS FOR THE RIGHTS OF THE CHILD (2016-2021 YEARS) IN MARCH OF 2016. RUSSIA HAS NOT JOINED THE STRATEGY. THE AUTHOR ANALYZES THE REASONS WHY IT HAS NOT. THE STRATEGY INCLUDES A NUMBER OF UNACCEPTABLE ITEMS FOR RUSSIA, WHICH CONTRADICT THE CURRENT LEGISLATION AND THE CONCEPT OF RUSSIA'S FAMILY POLICY FOR THE PERIOD UP TO 2025. BASED ON THE ANALYSIS OF APPROACHES TO THE UNDERSTANDING OF LOCAL CULTURAL VALUES, REGULATIONS, JUDICIAL PRACTICE, THE AUTHORS CONCLUDE THAT CURRENTLY RUSSIA'S ACCESSION TO THE STRATEGY OF THE COUNCIL OF EUROPE TO PROMOTE THE RIGHTS OF THE CHILD (2016-2021 YEARS) IS NOT ADVISABLE.