В компаративистике актуальной проблемой является исследование не только конкретных фактов литературного взаимодействия, но и изучение причин возникновения этих взаимодействий. Найти эти причины позволяет сопоставление художественного метода (общих закономерностей художественного мышления) и литературного направления как исторического инварианта метода. Предметом исследования стали «Гимны к ночи» Новалиса, стихотворение Ф.И. Тютчева «День и ночь» и сонет И. Коневского «Starres Ich», которые объединены темой Дня и Ночи. Сопоставительный анализ текстов показал, что ранний романтизм, романтизм 1820 - 1830-х годов и символизм как инварианты романтического метода демонстрируют сходство в трактовке оппозиции «День - Ночь» и в принципах отображения пространства и времени. Различия в изображении характера связаны с функционированием категорий романтического универсализма и романтической иронии.
In comparative studies the actual problem is to investigate not only the specific facts of literary interaction, but also the study of the causes of these interactions. The comparison of artistic method (the general laws of art thinking) with the literary school as a historical invariant of the method allows to find these causes. The objects of the study are Novalis' “Hymns to the Night”, F.I. Tyutchev's poem “Day and Night” and I. Konevsky's sonnet “Starres Ich”, which are united by the theme of the Day and Night. The comparative analysis of these texts show that the early romanticism, the romanticism of the 1820 - 1830-s and symbolism as the invariants of romantic method demonstrate the similarities in the treatment of the Day-Night-opposition and in the principles of picture of space and time. The differences in the representation of the character are connected with the functioning of the categories of romantic universalism and romantic irony.