В статье наиболее полно и методично рассмотрена все информация, касающаяся измерения телевизионных рейтингов. Кратко описана история телеизмерений. Выделены четыре способа распространения ТВ контента. Описаны четыре возможные методики сбора информации от населения о телесмотрении, указаны проблемы и недостатки каждой. Также автором предложены оригинальные способы измерения рейтингов для широковещательных сегментов – использование для этой цели мобильных телефонов. Отдельно отмечена высокая достоверность ТВ рейтингов при адресном вещании в сети интернет. Описаны возможные перспективы измерения рейтингов.
The article most fully and methodically considers all information concerning the measurement of TV-channels ratings. The history of telemetry is briefly described in the paper. There are four ways to distribute TV content. Four possible methods of gathering information from the public about television watching are described as well, problems and shortcomings of each are indicated. Also, the author suggests original ways of measuring ratings for broadcasting segments with the use of mobile phones. Separately, the high reliability of TV ratings with targeted broadcasting on the Internet was noted. Possible prospects for measuring ratings are described.