В статье анализируются истоки ноо- гуманистической педагогики: космическая педагогика К. Вентцеля, М. Монтессори; концепция ноосферного об- разования Н.В. Масловой и др. Определены сущностные признаки ноогуманистической педагогики: цивилизацион- ные, культурологические, мировоззренческие, дидакти- ческие, аксиологические, воспитательные (самовоспита- тельные), познавательно-когнитивные, психологические. Ноогуманистическая педагогика представляет собой но- вую философско-педагогическую концепцию, связанную с бытием человека на качественно обновлённом уровне.
The article analyses the sources of noohumanist pedagogy: K.Venttselja and M. Montessoris cosmic education theory; N.V. Maslovas concept of noospheric education, etc. The author defines the intrinsic features of noohumanist pedagogy and describes its civilisational, cultural, philosophical, didactical, axiological, educational (self-educational), informative, cognitive and psychological characteristics. Noohumanist pedagogy is a new philosophical and educational concept which synthesises noospheric and humanistic approaches to education and focuses on the renewed notions of human existence and human values.