В работе анализируются возможности формирования ноогуманистической мировоззренческой культуры у будущего учителя музыки в процессе естественнонаучной подготовки на основе музыковедческого подхода. Объединяющим началом ноогуманизма является впервые выдвигаемый автором принцип гармонии, который обусловливает ноогуманистические понятия и ценности (толерантность, равновесие социоприродных систем). Принцип гармонии, осмысливаемый как системно-субстанциональное динамическое равновесие, в ноогуманизме приобретает категориальные черты.
The article is focused on the musicоlоgical way on structuring components as applied in Building the Noohumanistic world-view backgrounds in future music teachers in the process of Natural-scientific training. The uniting base of noohumanism is the harmony principle for the first time suggested by the author, which principle lays down noohumanistic concepts and values (tolerancy, balance of socionatural systems). The harmony principle reasoned as the system-substance dynamic balance acquires categorial features in the noohumanism.