Современный мир переживает глубокие изменения. Многие из них формируются цифровой реальностью. Цифровая реальность присутствует сегодня и проявляет себя во всех сферах обучения, в том числе и в сфере преподавания иностранных языков и русского как иностранного. В своем докладе мы предлагаем рассмотреть пришедшее к нам с цифровой реальностью такое новое явление, которое в лингводидактике сегодня мы определяем как «кибертекст». Рассматриваем его роль и место в современном преподавании иностранных языков, в частности русского языка как иностранного в качестве основной единицы обучения языку.
The modern world is undergoing profound changes. Many of them are formed by digital reality. Digital reality is present today and manifests itself in all areas of education, including in the field of teaching foreign languages and Russian as a foreign language. In our report we propose to consider a new phenomenon that has appeared with a digital reality, which in didactics today we define as "Cyber-text". We analyze its role and place in the modern teaching of foreign languages, in particular Russian as a foreign language, as the basic unit of language teaching. We distinguish concepts: text, hypertext and Cyber-text. Cyber- text is a single, solid, completed new type of multimedia text, generated in Cyber space and expressed by different signs, covering a large semiotic space, but with a single content and a unified semantic way (Cyber-image). We show that when you use Internet resources (cyberspace, information field), you can create a new type of training text, Cyber-text. It is created with different types of texts that have passed into digital reality: A video fragment, a picturesque canvas, a picture, a musical work, a verbal text. Thus Cyber -text is capable to carry in itself a new image, Cyber-image, which lives and functions naturally in digital reality. Cyber-text is a new unit of teaching Russian as a foreign language.