В статье интерпретирует- ся заглавие комедии Сумарокова «Опекун»; исследуется принцип «раздвоения» на суть и ее пустое отражение; выявляются языковые факторы его манифестации. Заглавие пьесы и имя единственного героя-антагониста по- строены по принципу философского парал- лелизма, когда суть торжествует над пустым ее отражением. Название комедии «Опекун» очерчивает семантическое поле, позволяю- щее лучше понять авторскую интенцию и характер главного героя; бытовая конкрети- ка сопрягается с этико-философскими раз- мышлениями, двуплановость мотивировки создает оппозицию телесного / духовного, предметный и переносный смыслы, противо- поставляет вещное и идеальное.
In article the title of Sumarokovs Opekun is interpreted; the principle of doubling to essence and its empty reflection is investigated; language factors of its manifestation are identified. The title f the play and the name of the hero-antagonist are constructed on the principle of philosophical overlap, when the essence of prevails is over its empty reflection. The name of the comedy «Opekun» outlines the semantic field to better understand the authors intentions and character of the protagonist; household specifics conjugated with ethical and philosophical reflections, duality of motivation created opposition to physical / spiritual, objective and figurative sense, opposed in rem and perfect.