По мнению автора, вопрос о философствовании вне европейской традиции непосредственно связан с понятием «национальная философская культура», с необходимостью обозначить ее место в современной истории философии. Компаративистская методология позволяет раскрыть диалектику универсального и локального в процессе становления регионального дискурса, выявить логику ассимиляции идей в процессе взаимодействия универсальных ценностей и специфических нормативов определенной культуры. Принципы сравнительной философии приобретают принципиальное значение в современной ситуации плюрализма философских культур, обнаруживая коммуникативный характер гуманитарного знания и утверждая диалог как норму современного мышления. Очевидно, что перспективы развития национальных философий связываются сегодня с пересмотром европоцентристских норм философствования.
In the opinion of the author the issue of philosophic approaches, which are not based on the European traditions, virtually deals with the concept of «national philosophic culture» and it is necessary to designate its place in the modern history of philosophy. Comparative approach allow both, to show the dialectic of the universal and the local in the process of formation of regional discourse and to understand the logic underlying the assimilation of ideas in the p rocess о f i nteraction о f universal valuables a nd s pecific n orms о f с ertain с ultures. The principles of comparative philosophy acquire a special significance in the modern situation characterized b у p luralism о f p hilosophic с ultures, manifest t he с ommunicative с haracter о f the humanitarian knowledge and assert that dialogue is a norm of modern thinking. It is obvious that today the prospects for future development of national philosophies will rely on a revision of Europe-centric norms of philosophic approaches.