Статья посвящена анализу правого поля русского языка в современной Молдове. Автор статьи уделяет особое внимание трансформации статуса русского языка в республике с момента обретения ею независимости в 1991 г. Особо отмечается тенденция к постепенному снижению использования русского языка в стране и его искусственному ограничению в различных сферах жизнедеятельности. В то же время в непризнанном Приднестровье русский язык фактически выполняет функции государственного языка: абсолютное большинство делопроизводства в непризнанной республике осуществляется именно на русском языке. Тем не менее, избранный действующим президентом Молдовы М. Санду курс на скорейшую евроинтеграцию республики приводит к тому, что ущемляются права русскоязычных граждан страны, так как, евроинтеграция Молдовы в свою очередь сопровождается принятием ряда законопроектов, искусственно ограничивающих использование русского языка в республике. Действующее правительство республики проводит откровенно русофобскую политику, не учитывая интересы русскоязычного населения страны. Подобная политика не способствует развитию и популяризации русского языка и культуры в стране. Кроме того, автор заостряет внимание на том, что законодательство Республики Молдова в сфере обеспечения защиты использования русского языка и языков других национальных меньшинств зачастую вступает в противоречия с самим собой. Также отмечается непоследовательность в принятии молдавским правительством решений по ключевым вопросам языковой политики государства. Автор не оставляет без внимания и благоприятные явления в контексте положения русского языка в республике, наблюдаемые в автономной Г агаузии и непризнанном Приднестровье.
The article analyses the legal field of the Russian language in modern Moldova. The author of the article pays special attention to the transformation of the status of the Russian language in the republic since its independence in 1991. The tendency to a gradual decrease in the use of the Russian language in the country and its artificial restriction in various spheres of life is particularly noted. At the same time, in unrecognised Transnistria, the Russian language actually performs the functions of the state language: the absolute majority of office work in the unrecognised republic is carried out in Russian. Nevertheless, the incumbent President of Moldova M. Sandu has chosen the course for the soonest Europeanisation of Moldova. Sandu's policy of rapid European integration of the Republic leads to the fact that the rights of Russian-speaking citizens of the country are infringed, as Moldova's European integration is in turn accompanied by the adoption of a number of draft laws artificially restricting the use of the Russian language in the Republic. The current government of the republic pursues openly Russophobe policy, not taking into account the interests of the Russianspeaking population of the country. This policy does not contribute to the development and promotion of the Russian language and culture in the country. In addition, the author draws attention to the fact that the legislation of the Republic of Moldova in the field of ensuring the protection of the use of the Russian language and languages of other national minorities often contradicts itself. The author also notes the inconsistency in the Moldovan government's decision-making on key issues of the state's language policy. The author does not ignore the favorable phenomena in the context of the situation of the Russian language in the republic, observed in autonomous Gagauzia and unrecognized Trans-nistria.