The article provides a tool for assessing the risks of introducing high-tech enterprises. Valuing a company whose activities and markets are well known is already a delicate task, but when it comes to high-tech companies, the complexity increases tenfold. The methods are based on the idea that the value of an asset is equal to the discounted amount of future earnings generated by that asset. The models used range from dividend discounting to free cash flow discounting. Valuing a company by discounting available cash flows (free cash flows) involves considering the company as an investment project. From the projected gross operating surplus, adjusted for changes in working capital requirements and upcoming investments, the after-tax cash flows that will be generated by the company during the forecast period can be calculated. The forecast horizon (usually 5 to 7 years) depends on the visibility of the company's activities, which is a difficult task when it comes to high-tech companies. Added to this is the difficulty of determining the value of the company at the end of the business plan.
В статье приводится инструмент для оценки рисков внедрения высокотехнологичных предприятий. Оценка компании, чья деятельность и рынки хорошо известны, уже является деликатной задачей, но когда речь идет о высокотехнологичных компаниях, сложность возрастает в десятки раз. В основе методов лежит идея о том, что стоимость актива равна дисконтированной сумме будущих доходов, генерируемых этим активом. Используемые модели варьируются от дисконтирования дивидендов до дисконтирования свободных денежных потоков. Оценка компании путем дисконтирования имеющихся денежных потоков (свободных денежных потоков) заключается в рассмотрении компании как инвестиционного проекта. Исходя из прогнозируемого валового операционного излишка, скорректированного на изменения потребности в оборотном капитале и предстоящие инвестиции, можно рассчитать в течение прогнозного периода денежные потоки после уплаты налогов, которые будут генерироваться компанией. Горизонт прогнозирования (обычно от 5 до 7 лет) зависит от "видимости" деятельности компании, что является сложной задачей, когда речь идет о высокотехнологичных компаниях. К этому следует добавить сложность определения стоимости компании в конце бизнес-плана.