In the past decades, there has been a significant shift in the Southern African population’s food consumption patterns, with a progressive increase in confectionery and junk food consumption in urban and rural areas. As a result, the population’s oral health is harmed, and people seek highly-quality toothpaste to combat dental disorders and protect oral health. Colgate has been one of Africa’s most trusted toothpaste brands for decades, particularly in Southern Africa. It is not only the older generation that grew up with Colgate; it is the first brand even for the young generation regarding oral care. The increased concern about oral health among Southern Africa’s elderly and youth are fueling the growth of the Colgate toothpaste business in the Southern African Customs Union (SACU) region. However, Colgate has faced bursts of competition occasionally and has fought back effectively to regain its share in the SACU market. Therefore, a thorough analysis of Colgate toothpaste brand competitiveness in the SACU market should be conducted. In this research study, the author employed a qualitative approach using secondary data sources to analyze Colgate toothpaste brand competitiveness. The author concludes that Colgate uses a positioning approach based on its competitors. As a result, the Colgate brand has been positioned so customers are bound to buy the product in the SACU Market.
За последние десятилетия произошли значительные изменения в структуре потребления продуктов питания населением юга Африки: в городах и сельской местности наблюдается постепенный рост потребления кондитерских изделий и нездоровой пищи. В результате ухудшается состояние полости рта, и люди ищут высококачественную зубную пасту для борьбы с заболеваниями зубов и защиты здоровья полости рта. На протяжении десятилетий Colgate является одним из самых надежных брендов зубной пасты в Африке, особенно на юге Африки. На Colgate выросло не только старшее поколение; эта марка является первой даже для молодого поколения в вопросах ухода за полостью рта. Повышенная забота о здоровье полости рта среди пожилых людей и молодежи Южной Африки способствует росту бизнеса зубной пасты Colgate в регионе Южно-Африканского таможенного союза (САКУ). Однако Colgate периодически сталкивается с всплесками конкуренции и эффективно сопротивляется, чтобы отвоевать свою долю на рынке САКУ. Поэтому необходимо провести тщательный анализ конкурентоспособности бренда зубной пасты Colgate на рынке САКУ. В данном исследовании автор использовал качественный подход с применением вторичных источников данных для анализа конкурентоспособности бренда зубной пасты Colgate. Автор пришел к выводу, что Colgate использует подход позиционирования, основанный на конкурентах. В результате бренд Colgate был позиционирован таким образом, что покупатели обязательно купят этот продукт на рынке ЮАСУ.