Законодательство в области медицинского образования играет решающую роль в обеспечении системы здравоохранения достаточным количеством квалифицированных медицинских кадров. Нормативно-правовые акты в высшем медицинском образовании Российской Федерации, Республики Беларусь и Республики Казахстан сочетают в себе наследие советской системы и адаптацию к постсоветскому периоду. Представленная статья посвящена исследованию законодательств, регулирующих медицинское образование, в вышеназванных странах. Анализ законодательства в сфере медицины Российской Федерации, Республики Беларусь и Республики Казахстан позволил выявить конкретные положения и нормативные акты, регулирующие медицинское образование в каждой из представленных стран. В ходе исследования было установлено, что, несмотря на сохранение некоторых общих черт, каждая из рассматриваемых стран выбрала свой собственный путь развития и подготовки медицинских кадров. В каждой из этих стран принимаются меры по модернизации системы медицинского образования с учетом современных требований и вызовов как на национальном, так и на международном уровнях.
Legislation in the field of medical education plays a crucial role in providing the health care system with a sufficient number of qualified medical personnel. The regulatory legal acts in higher medical education in the Russian Federation, the Republic of Belarus and the Republic of Kazakhstan combine the legacy of the Soviet system and adaptation to the post-Soviet period. The presented article is devoted to the study of legislation regulating medical education in the above-mentioned countries. The analysis of legislation in the field of medicine in the Russian Federation, the Republic of Belarus and the Republic of Kazakhstan allowed to identify specific provisions and regulations governing medical education in each of the countries presented. In the course of the study it was found that, despite the preservation of some common features, each of the countries under consideration has chosen its own way of development and training of medical personnel. In each of these countries measures are being taken to modernize the medical education system taking into account modern requirements and challenges at both national and international levels.