Статья посвящена оценке научного понятия «прагматика», являющегося интегрированной частью лингвистического знания, и семантически связанных с ним языковых и философских категорий «прагматизм», «прагматический», «прагматичный», в их функционировании в разнообразных контекстах современного англоязычного медиадискурса. Исследование отражает динамику роста популярности обращения к прагматическим терминам в англоязычном обществе на протяжении истории развития англосаксонской цивилизации с начала XIX-го столетия и по настоящее время. В исследовании приведены и проанализированы примеры использования лексических единиц, отражающих прагматические ценности англоязычного мира, в популярных британских и американских медиа изданиях. Сделан прогноз о будущем применении прагматических категорий в конструировании англоязычного медиадискурса, а также популяризации и укоренению идеалов прагматизма в современных реалиях ведущих англоязычных государств мира.
The article covers the assessment of Pragmatics as a scientific concept, which is an integral part of Linguistics, and its semantically related linguistic and philosophical categories “pragmatism” and “pragmatic” in their usage in various contexts of modern English-language media discourse. The study reflects the dynamics of the growing popularity of making use of pragmatic terms in English-speaking society throughout the history of the development of Anglo-Saxon civilization from the beginning of the XIXth century to the present moment. The study analyzes the examples of lexical units reflecting the pragmatic values of the English-speaking world in popular British and American media publications. The research also makes a prediction about the future application of pragmatic categories in the construction of the English-speaking media discourse, as well as the popularization and cementing the ideals of pragmatism in the modern realities of the leading English-speaking countries in the world.