В статье рассматриваются методические аспекты при организации уроков истории или внеурочных занятий патриотической направленности. Предложена модель урока истории на основе технологии обучения в сотрудничестве для проектирования уроков или занятий, задачами которых является не только расширение исторического кругозора и развитие критического мышления обучающихся, но и формирование таких личностных результатов, как патриотизм, российская гражданская идентичность, уважение к своему народу, чувство ответственности перед Родиной, гордость за свою Родину, готовность к служению и защите Отечества. Описана организация урока истории «Плакаты военных лет: 1941-1945» в соответствии с вышеназванной моделью; даны методические рекомендации по его проведению.
The article considers methodical aspects in the organization of history lessons or extracurricular classes of patriotic orientation. A model of a history lesson is proposed based on cooperative learning for the design of lessons or activities, the objectives of which are not only to expand historical horizons, develop critical thinking of students, but also to form such personal results as patriotism, Russian civic identity, respect for the people, and a sense of responsibility to the Motherland, pride for their homeland, readiness to serve and defend the Fatherland. The article describes the organization of the lesson of history «Posters of war years: 1941-1945» in accordance with the above-mentioned model and gives methodical recommendations for its implementation.