Цель исследования - проследить эволюцию актуализации ветхозаветных образов в русской поэзии со II половины XVII века до II половины ХХ века. В статье рассматривается обращение поэтов трех веков русской истории к образам Ветхого Завета, исследуется техника и цель введения библейских образов и сюжетов в художественное произведение. Научная новизна исследования заключается в том, что в работе проведен системный анализ влияния сюжетов и образов Библии как интертекста русской культуры на поэтические произведения с целью более глубинного понимания отечественной истории и культуры. В статье представлены результаты анализа поэтических текстов XVII - XX веков на русском языке, содержащие стихотворения на библейские сюжеты, прослеживаются причины обращения авторов к персонажам Ветхого Завета. В результате исследования было установлено, что в зависимости от эпохи авторов привлекали разные образы Ветхого Завета. В результате исследования выявлены закономерности введения образов Ветхого Завета в поэтическое произведение как в целом для рассматриваемого исторического периода, так и для каждого века в отдельности.
The purpose of the study is to trace the evolution of the actualization of Old Testament images in Russian poetry from the second half of the 17th century to the second half of the 20th century. The article examines the appeal of poets of three centuries of Russian history to the images of the Old Testament, examines the technique and purpose of introducing biblical images and plots into a work of art. The scientific novelty of the study lies in the fact that the work carried out a systematic analysis of the influence of plots and images of the Bible as an intertext of Russian culture on poetic works with the aim of a deeper understanding of Russian history and culture. The article presents the results of an analysis of poetic texts of the 17th - 20th centuries in Russian, containing poems on biblical subjects, and traces the reasons for the authors’ appeal to the characters of the Old Testament. As a result of the study, it was found that depending on the era, authors were attracted to different images of the Old Testament. As a result of the study, patterns in the introduction of Old Testament images into poetic works were revealed, both in general for the historical period under consideration, and for each century separately.