В статье рассмотрены развитие социалистического реализма в живописи СССР и Китая, а также основные принципы официального искусства и темы, связанные со строительством коммунизма в двух странах. Основной акцент в исследовании сделан на идее преемственности в искусстве. Советский Союз стал своего рода изобретателем соцреализма, в нем сформировалась теоретическая база этого художественного метода, и были выработаны основные черты этого искусства. Это позволило КНР перенять опыт соседнего государства в рамках тесных политических и культурных связей двух коммунистических стран.
The article examines the development of socialist realism in the painting of the USSR and China, the main principles of official art and topics related to the construction of communism in the two countries. The main emphasis in the research is on the idea of continuity in the art of the two countries. The Soviet Union became a kind of inventor of socialist realism the theoretical basis of this artistic method was formed in it, and the mainfeatures of this art were developed. This allowed the PRC to subsequently adopt the experience of a neighboring state, which happened within the framework of close political and cultural ties between the two communist countries.