В условиях стабильности международное производство автомобилей в России устойчиво росло, однако, регулирующее воздействие (высокие требования по локализации), а затем пандемия уже в 2020-2021 гг. существенно снизили объемы и темпы вовлечения иностранных участников, сокращавших своё российское производство. С весны 2022 г. в поведении оставшихся стал доминировать не экономический расчёт, а политический тренд. Производство автомобилей в России из международного трансформировалось в российско-китайское, оставив большинство прежних проблем, прежде всего локализацию, поставив новые вопросы о развитии отрасли и путях достижения амбициозных плановых показателей.
In conditions of stability, international automobile production in Russia grew steadily, however, the regulatory impact (high localization requirements), and then the pandemic in 2020-2021. significantly reduced the volume and rate of involvement of foreign participants who were reducing their Russian production. Since the spring of 2022, the behavior of those who remained has become dominated not by economic calculations, but by political trends. Car production in Russia has transformed from international to Russian-Chinese, leaving behind most of the previous problems, primarily localization, raising new questions about the development of the industry and ways to achieve ambitious targets.