Assessment of the Financial Stability of Airlines with Different Business Models before, during and after the COVID-19 Pandemic

The Russian airline market for the first time since the sharp decline in passenger traffic in 2020 showed growth rates of revenue per passenger-kilometre in 2021. This indicates a step towards recovery after the biggest crisis the industry has seen in all of history. The purpose of the study is to assess the financial stability of the Russian air carriers for the last three years: 2019 (pre-COVID-19), 2020 (COVID-19) and 2021 (post-COVID-19), with the help of applying bankruptcy likelihood prediction models. The analysis was conducted for 4 airlines, each of them having a different business model that they follow (national flag carrier, low-cost carrier, ultra-low-cost carrier and regional carrier). The market positions of each airline were identified, highlighting the rapid growth of low-cost carriers, even during the COVID-19 crisis. The same cannot be said for full-service airlines, which have fallen the most in both profit and traffic. Calculations of bankruptcy models showed that low-cost airlines were more financially stable during the COVID-19 pandemic, while full-service air carriers experienced uncertainty during 2020 and only gradually recovered in 2021. These results coincide with other research regarding which business model is less vulnerable during crises, however this is very dependent on the region in which airlines operate in: both low-cost carriers and full-services airlines, according to other authors, show high financial sustainability. Such contradiction in the current research highlights the relevance of further analysis in this area to provide answers that are more concrete.

Российский рынок авиаперевозок впервые после резкого снижения пассажиропотока в 2020 г. показал темпы роста выручки на пассажиро-километр в 2021 г. Это свидетельствует о шаге к восстановлению после крупнейшего за всю историю отрасли кризиса. Цель исследования - оценить финансовую устойчивость российских авиаперевозчиков за три года: 2019 (до COVID-19), 2020 (COVID-19) и 2021 (после COVID-19) - с помощью применения моделей прогнозирования вероятности банкротства. Анализ проводился для четырех авиакомпаний, каждая из которых придерживается своей бизнес-модели (национальный флагманский перевозчик, низкобюджетный, ультранизкобюджетный и региональный перевозчик). Были определены рыночные позиции каждой авиакомпании, что свидетельствует о быстром росте низкобюджетных перевозчиков даже во время кризиса COVID-19. То же самое нельзя сказать о полносервисных авиакомпаниях, которые больше всех упали как по прибыли, так и по количеству перевозок. Расчеты по моделям банкротства показали, что бюджетные авиакомпании были более финансово устойчивы во время пандемии COVID-19, в то время как полносервисные авиаперевозчики испытывали неопределенность в течение 2020 г. и постепенно восстановились только в 2021 г. Эти результаты совпадают с данными других исследований, касающихся того, какая бизнес-модель менее уязвима во время кризисов, однако это сильно зависит от региона, в котором работают авиакомпании: как низкобюджетные перевозчики, так и авиакомпании с полным спектром услуг, по мнению других авторов, демонстрируют высокую финансовую устойчивость. Такое противоречие в текущем исследовании подчеркивает актуальность дальнейшего изучения этой проблемы для получения более конкретных результатов.

Авторы
Издательство
Финансовый университет при Правительстве РФ
Номер выпуска
1
Язык
Английский
Страницы
177-187
Статус
Опубликовано
Том
28
Год
2024
Организации
  • 1 RUDN University
Ключевые слова
financial stability; financial distress; bankruptcy; aviation sector; COVID-19 pandemic; full-service carriers; low-cost carriers; financial analysis; air transport; финансовая устойчивость; финансовый кризис; банкротство; авиационный сектор; пандемия COVID-19; перевозчики с полным спектром услуг; лоукостеры; финансовый анализ; воздушный транспорт
Цитировать
Поделиться

Другие записи

Сергеев В.В., Медведев В.Л., Габриэль С.А., Дурлештер В.М., Чурбаков В.В., Палагута Г.А., Абоян И.Г., Исмаилов А.К.
Инновационная медицина Кубани. Научно-исследовательский институт - Краевая клиническая больница № 1 им. проф. С.В. Очаповского. Том 9. 2024. С. 78-85