Importance. AI rapidly and dramatically transforms reality, which poses a problem for the new generation of university graduates coming into profession. Social sciences and humanities majors are concerned about the future of their careers and uncertain of professional skills in demand. This perspective piece argues in favor of shifting to interdisciplinary approach in higher education, with emphasis on integrative content embracing special knowledge, foreign language contexts and pertinent AI-mediated settings. The underlying idea is that in educational contexts, AI cannot only focus on procedural aspects - teaching techniques and management tasks; it is essential to provide language learners with a new professional scope of reference, which means changed curriculums, revised content, and new professions.Research Methods. The work relies on various qualitative methods of research: analysis of present day labour market in AI-mediated contexts of social sciences and humanities; analysis of literature covering the use of AI for foreign language teaching and learning; a descriptive and analytical method; methods of generalizing and systematizing the selected material; interpretive analysis. The materials include scientific works of Russian and foreign scientists and modern labor market data.Results and Discussion. Labour market analysis makes it possible to discover skills essential to a new generation of specialists in social sciences and humanities. In this respect, arguments for updating the content of teaching the majors in question are provided, and a discipline with adequate integrative potential is named. The interdisciplinary approach is illustrated with AI-mediated foreign language contexts of social sciences and humanities as part of the updated integrative content of the discipline “Foreign Language” to be mastered by students.Conclusion. The conducted research brings us to the idea that the discipline “Foreign Language” has a unique potential for preparing a new generation of graduates in social sciences and humanities underpinned by AI. Along with its traditional goal - developing a person’s communicative competence, essential in digital settings, it has good prospects of integrating special subject knowledge and its language correlates, necessary for the effective operation of AI algorithms in such areas, as well as for developing the “linguo-cognitive dimension” of professional activity adequate to these conditions.
Актуальность. Искусственный интеллект кардинально и высокими темпами трансформирует реальность, что создает трудности для нового поколения выпускников вузов, начинающих свой профессиональный путь. Студенты социально-гуманитарных направлений подготовки обеспокоены своим профессиональным будущим: они не уверены в том, какие профессиональные навыки и умения будут действительно востребованы на рынке труда. Обоснована актуальность междисциплинарного подхода, интегрирующего перспективные с точки зрения применения ИИ специальные предметные знания и иноязычные контексты профессии, осваиваемые обучающимися при получении высшего образования. В этой связи аргументируется точка зрения, в соответствии с которой в образовательных контекстах использование ИИ не может ограничиваться процессуальным аспектом обучения - технологическим инструментарием, решением управленческих задач; необходимо обеспечить формирование у обучающихся профессиональной картины мира, адекватной новым реалиям, что требует актуализации содержания обучения, пересмотра учебных планов, ориентированных на освоение новых профессий.Методы исследования. Использованы качественные методы исследования: анализ современного рынка профессий, связанных с применением ИИ в социально-гуманитарной сфере; анализ литературы, посвященной использованию ИИ в обучении иностранным языкам; описательно-аналитический метод; методы обобщения и систематизации отобранного материала; интерпретационный анализ. Материалами исследования служат научные труды российских и зарубежных ученых, а также данные о состоянии современного рынка труда.Результаты исследования. Анализ рынка труда позволяет определить ключевые компетенции, необходимые новому поколению специалистов в области социально-гуманитарных наук. В этой связи обоснована целесообразность актуализации содержания обучения студентов этих направлений подготовки, выявлена учебная дисциплина, обладающая соответствующим интегративным потенциалом. На примере дисциплины «Иностранный язык» раскрыта возможность применения междисциплинарного подхода, обеспечивающего освоение профессиональных иноязычных контекстов применения ИИ в социальногуманитарной сфере.Выводы. Проведенное исследование позволяет сделать вывод, что в подготовке нового поколения студентов социально-гуманитарного профиля, ориентированных на внедрение ИИ в их профессиональную область, дисциплина «Иностранный язык» обладает уникальным потенциалом. Наряду с традиционной целью - развитием коммуникативной компетенции личности, важной в условиях цифровой реальности, в рамках ее предметного поля вполне возможна интеграция специальных предметных знаний и их лингвистических коррелятов, необходимых для эффективной работы алгоритмов ИИ в таких областях, развития соответствующего этим условиям «лингво-когнитивного измерения» профессиональной деятельности.