Современное искусство указывает на ряд тенденций, среди которых - стремление творческой части человечества составить оппозицию традиционному культурному наследию, классическим художественным ценностям. Данная тенденция стала особо активно проявлять себя в конце XIX-начале XX вв., к примеру, в таких течениях художественного искусства, как авангардизм и кубизм, и особенно в развитии частного музейного искусства. Последнее стало своего рода пристанищем для всех экспериментаторов в сфере искусства, которые нашли способ самовыражения через свои частные коллекции культурных ценностей. В данной статье рассматриваются уникальные частные музеи Западной Европы, как древние, так и современные, привлекающие исследовательское внимание своими необычными формами (которые в корне отличаются от повестки частного музейства в России).
Contemporary art points to a number of trends, among which is the desire of the creative part of humanity to form an opposition to traditional cultural heritage and classical artistic values. This trend began to manifest itself particularly actively in the late XIX-early XX centuries, for example, in such art movements as avant-garde and Cubism, and especially in the development of private museum art. The latter has become a kind of haven for all experimenters in the field of art who have found a way to express themselves through their private collections of cultural values. This article examines the unique private museums of Western Europe, both ancient and modern, attracting research attention with their unusual forms (which are radically different from the agenda of private museology in Russia).