Digital products of Peoples’ Friendship University of Russia as a guarantor of the quality of its activities

The article presents the results of a case-study conducted at Peoples’ Friendship University of Russia, the subject of which was the university’s digital products. The Higher School of the Russian Federation, within the national program ‘Digital Economy of the Russian Federation’, is working in such areas as training personnel, creating information infrastructure, developing artificial intelligence and methodology of digitalization of education with a focus on digital skills formation, which, according to the European digital competence - the framework DigComp, includes such basic blocks implemented at different levels as information literacy, digital interaction, creation and processing of digital content, security and hygiene in the digital space, digital conflicts and methods for their prevention and resolution. Results: the study showed that the special nature and experience of Peoples’ Friendship University of Russia made it possible to create such types of products as digital programs within basic education; digital programs for additional education, including those with implementation on world platforms; digital preparatory faculty, combining the experience and high level of internationalization of RUDN University and online technologies, as well as a number of new forms of work with various groups of digital stakeholders. These include: a multifunctional digital interactive service for self-determination of enrollees; professional development programs for teachers with focus on digital competencies and separate paid services created with industrial partners of Peoples’ Friendship University of Russia. Conclusion: the results of the study showed that most of RUDN University digital products can be applied at other universities, which will improve the quality of Russian higher education programs, lead to the unification of data formats and protocols of digital products for higher education, and improve the quality of educational, research, administrative, managerial and social activities of universities.

В статье приводятся результаты case-study, проведенного в Российском университете дружбы народов, предметом рассмотрения ко-торого стали цифровые продукты вуза. Высшая школа РФ в рамках нацио-нальной программы «Цифровая экономика Российской Федерации» ведет работу в таких направлениях, как подготовка кадров, создание информа-ционной структуры, работа в направлении искусственного интеллекта, ме-тодология цифровизации образования с ориентацией на формирование цифровых навыков, которые согласно европейской цифровой компетен- ции - фреймворку DigComp, включает такие основные блоки, реализуемые на разных уровнях, как информационная грамотность, цифровое взаимо-действие, создание и обработка цифрового контента, безопасность и гиги-ена в цифровом пространстве, цифровые конфликты и методы их предо-твращения и решения. Особенный характер и опыт Российского университета дружбы народов поз-волил создать такие типы продуктов, как цифровые программы в рамках ос-новного обучения; цифровые программы для дополнительного образования, в том числе, с реализацией на мировых площадках; цифровой подготовитель-ный факультет, совместивший опыт и высокий уровень интернационализации РУДН и онлайн технологии, а также ряд новых форм цифрового формата для работы с различными группами стейкхолдеров: многофункциональный циф-ровой интерактивный сервис самоопределения абитуриентов; программы по-вышения квалификации преподавателей в рамках цифровых компетенций, отдельные платные сервисы, созданные с индустриальными партнерами Рос-сийского университета дружбы народов. Результаты исследования показали, что большинство цифровых продуктов РУДН могут быть применены в других университетах, что повысит качество программ российского высшего образования, приведет к унификации форма-тов данных и протоколов цифровых продуктов для высшего образования и по

Авторы
Номер выпуска
2
Язык
Английский
Страницы
121-135
Статус
Опубликовано
Том
34
Год
2023
Организации
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia, Moscow, Russian Federation
Ключевые слова
digital economy; digitalization of education; digital product; university; digital preparatory faculty; цифровая экономика; цифровизация образования; цифровой продукт; университет; цифровой подфак
Дата создания
01.07.2024
Дата изменения
01.07.2024
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/108782/
Поделиться

Другие записи

Пашков А.В., Наумова И.В., Воеводина К.И., Пашкова А.Е., Попадюк В.И., Устинова Н.В., Мамедьяров А.М.
Vestnik Rossiiskoi Akademii Meditsinskikh Nauk. Том 78. 2023. С. 400-407