Цель статьи заключается в анализе концепта восточного гуманизма в рамках современной восточной философии, связанного, с одной стороны, с трансформацией дискурса конфуцианской этики и ее актуализации со времен «Движения 4 мая», а с другой - с реинтерпретацией конфуцианских понятий через призму современной западной философской мысли, в частности, изложенной в концепции бостонских ученых - Ду Вэймина и Р.К. Невилла. В статье, анализируя теорию «осевого времени» К. Ясперса, отмечается, что в рамках классической конфуцианской мысли имеет место актуализация уже установленных философем культуры в рамках современного (на тот момент) дискурса, что было затем воспринято бостонскими учеными как неотъемлемый элемент конфуцианской традиции, который они используют для своей концепции культивирования своего «Я».
The main purpose of the article is to analyse the concept of Eastern humanism within the framework of modern Eastern philosophy, associated, on the one hand, with the transformation of the discourse of Confucian ethics and its actualization since the «May 4 Movement», and on the other - with the reinterpretation of Confucian concepts through the prism of modern Western philosophical thought, in particular, set out in the concept of Boston scientists - Tu Weiming and R.K. Neville. In the article, analysing the theory of «Axial Age» created by K. Yaspers. According to his concept, it is noted that within the framework of classical Confucian thought, there is an actualization of already established cultural philosophems within the framework of modern (at that time) discourse, which was then perceived by Boston scientists as an integral element of the Confucian tradition, which they use for their concept of cultivating their «Self».