Целью исследования явился анализ сборника писем дочери Елизавете из Сибири, вышедших из-под пера известного и авторитетного российского общественного и политического деятеля М.М. Сперанского. Это собрание образцов эпистолярного жанра представляется возможным охарактеризовать как способ репрезентации педагогических идей автора. В тексте писем находят своё воплощение идеи педагогики родительства. Научная новизна работы состоит в том, что на основании анализа посланий дочери из Сибири очерчивается круг средств родительского воспитания, оказывающих влияние на процесс становления личности подрастающего человека. В результате выявлен перечень педагогических постулатов, которым следовал М.М. Сперанский, обозначены средства воспитания. Среди них: использование накопленного жизненного опыта, окружающий мир (природа и её ресурсы), аспекты сферы искусства, манера речевого поведения и взаимодействия с ребёнком (средства воздействия).
The purpose of this study is to analyze a collection of letters to his daughter Elizabeth from Siberia, written from the pen of the famous and authoritative Russian public and political figure M.M. Speransky. It seems possible to characterize this collection of examples of the epistolary genre as a way of representing the author's pedagogical ideas. The ideas of parenting pedagogy are embodied in the text of the letters. The scientific novelty of the work lies in the fact that, based on the analysis of messages from a daughter from Siberia, a circle of means of parental education is outlined that influence the process of developing the personality of a growing person. As a result, the authors of the study identifies a list of pedagogical postulates that M.M. followed. Speransky, means of education are indicated. Among them: the use of accumulated life experience, the world around us (nature and its resources), aspects of the field of art, manner of speech behavior and interaction with the child (means of influence).