Статья посвящена проблемам преподавания русского языка как иностранного вне языковой среды в инославянской аудитории. Актуальность исследования связана с необходимостью совершенствования и продвижения современной методики русского языка как инославянского. Ее развитие будет способствовать интенсификации обучения, повышению мотивации учащихся, следовательно, популяризации русского языка в славянском мире. Анкетирование, в котором приняли участие преподаватели высших и средних учебных заведений Сербии, Словакии, Болгарии и Чехии, позволило выявить, как преподаватели относятся к сознательному сопоставлению родного и изучаемого языков и к использованию языка-посредника в учебных пособиях.
The article explores the issues related to teaching Russian as a foreign language outside the language environment in a Slavic audience. The relevance of the study is related to the need to promote special approaches to teaching the Russian language as akin to the native language of students. The development of modern methods of teaching Russian as a Slavic language will contribute to the intensification of learning, and, consequently, the popularization of the Russian language in the Slavic world. The survey taken by the teachers of higher and secondary educational institutions of Slavic countries made it possible to identify how teachers relate to the intentional comparison of the native and studied languages and to the use of an intermediary language in textbooks.