В последние годы сильно возросла значимость научных и педагогических знаний для решения проблем образования. Научное сообщество заинтересовано в развитии интеллектуального и творческого потенциала общества. В статье исследуются проблемы развития научных и творческих школ, анализируются гуманитарные научные школы Российского университета дружбы народов имени Патриса Лумумбы и их вклад в развитие варьирования полинациональных языков в ракурсе миграциологии, цифровизации, языковых контактов, мультикультурализма, этнолингвистики, социолингвистики. На примере кафедры иностранных языков филологического факультета РУДН наличие многоуровневой научной школы (четыре поколения ученых-исследователей) доказывает, что во главе с научными лидерами такой коллектив в результате своей работы добивается высоких показателей и серьезных достижений. Научные школы являются одним из важных критериев улучшения качества профессионального образования. Роль традиций заключается в передаче накопленных знаний будущим поколениям и сохранении их в рамках конкретного научного сообщества, области и дисциплины. Результаты исследования могут быть применены в деятельности научных сообществ и школ, а также для проведения мониторинга качества, эффективности и введения инноваций в сфере образования и обучения.
In recent years, the importance of scientific and pedagogical knowledge for solving the problems of education has greatly increased. The scientific community is interested in the development of the intellectual and creative potential of society. This article examines the problems of development of scientific and creative schools, analyzes the humanitarian scientific schools of Peoples’ Friendship University of Russia named after Patrice Lumumba and their contribution to the development of the variation of multinational languages in the context of migration, digitalization, language contacts, multiculturalism, ethnolinguistics, sociolinguistics. Using the example of a scientific school based on the Department of Foreign Languages of the Faculty of Philology, the presence of a multilevel scientific school (four generations of scientific researchers) proves that, led by scientific leaders, such a team achieves high performance and serious achievements as a result of its work. Scientific schools are one of the important criteria for improving the quality of vocational education. The role of traditions is to transfer accumulated knowledge to future generations and preserve it within a particular scientific community, field and discipline. The results of the study can be applied in the activities of scientific communities, schools, as well as for monitoring the quality, efficiency and innovation in the field of education and training.