Статья посвящена антропологической лингводидактике А.А. Леонтьева как наследнице педагогической антропологии К.Д. Ушинского, его сторонников и учеников. В статье прослеживается путь развития лингводидактики, а именно, методики преподавания русского языка как иностранного, в основу которой был заложен интегрирующий антропологический принцип философии и педагогической антропологии. Новизна исследования связана с определением антропологического принципа в качестве системообразующего при теоретическом конструировании и практической реализации методики обучения русскому языку иностранных учащихся в условиях советских/российских вузов.
This study is focused on the A.A. Leontiev anthropological linguodidactics as the successor to the pedagogical anthropology of K.D. Ushinsky and his followers. The article traces the path of development of linguodidactics, namely, the methodology of teaching Russian as a foreign language, which has been based on the integrating anthropological principle of philosophy and pedagogical anthropology. The novelty of the research is related to the definition of the anthropological principle as a system-forming one in theoretical construction and practical implementation of the methodology for teaching the Russian language to international students at Soviet/Russian universities.