Цель исследования - выявление особенностей репрезентации концепта «воспитание» на материале советских плакатов 1950-1960-х годов. Для достижения цели были поставлены следующие задачи: определить состав советских просветительских плакатов; выделить когнитивные признаки концепта «воспитание» на основании отобранных плакатов; классифицировать советские плакаты по когнитивным признакам; раскрыть сущность когнитивных признаков, эксплицированных в продуктах советского плакатного искусства 1950-1960-х годов. В ходе исследования использовались методы лингвистического описания, анализа, обобщения и классификации. В результате исследования показано, что концептуальное поле рассматриваемого конструкта составляют когнитивные признаки, коррелирующие с национальными ценностными ориентирами, которым должны были следовать юные граждане СССР в своей повседневной жизни.
The purpose of the study is to identify the features of the representation of the concept of "education" on the material of soviet posters of 1950-1960. To achieve the goal, the following tasks were set: to determine the composition of Soviet educational posters; to identify cognitive features of the concept of "education" based on selected posters; to classify soviet posters by cognitive features; to reveal the essence of cognitive features explicated in the products of Soviet poster art of the 1950s and 1960s. The research used methods of linguistic description, analysis, generalization and classification. As a result of the study, it is shown that the conceptual field of the considered construct consists of cognitive features that correlate with national value orientations that young citizens of the USSR had to follow in their daily lives.