Статья посвящена социально-культурным аспектам становления языковой личности. В работе обосновываются теоретико-методологические основания обмена ценностями и смыслами субъекта образования в процессе интерактивного обучения иностранному языку. В качестве философско-методологической основы исследования выделены научно-теоретические подходы к осмыслению особенностей освоения акторами образования инокультурного языкового контента. Выделены основные функции языка, существенные в идентификационном плане для гражданско-правового, образовательно-воспитательного, историко-культурного и других аспектов социально-индивидуального самоопределения субъекта.
The article is devoted to the socio-cultural aspects of the formation of a linguistic personality. The paper substantiates the theoretical and methodological foundations for the exchange of values and meanings of the subject of education in the process of interactive teaching a foreign language. As a philosophical and methodological basis of the study, scientific and theoretical approaches to comprehending the features of the development of foreign cultural language content by the actors of education are singled out. The main functions of the language, essential in terms of identification, are singled out - for civil law, educational, historical, cultural and other aspects of the subject's social and individual self-determination.