Диалог культур, происходивший непрерывно на протяжении человеческой истории, в современных условиях глобализации и интеграции приобретает все большее значение. Одним из наиболее эффективных и распространенных каналов-посредников для знакомства с культурными особенностями других народов является кинематограф. В контексте исследований межкультурного диалога эволюция структуры кинематографа Китая представляет значительный интерес, поскольку быстро реагирует и трансформируется под меняющиеся условия среды. Китайский кинематограф, в последние годы ориентированный не только на своего зрителя, но в большей степени на зарубежного, дает богатый материал для исследования.
The dialogue of cultures, which has been going on continuously throughout human history, is becoming increasingly important in the modern conditions of globalization and integration. One of the most effective and widespread intermediary channels for getting to know the cultural characteristics of other peoples is cinema. In the context of research on intercultural dialogue, the evolution of the structure of Chinese cinema is of considerable interest since it quickly reacts and transforms to changing environmental conditions. Chinese cinema, which in recent years has focused not only on its own audience, but to a greater extent on foreign ones, provides rich material for research.