В статье раскрывается значение родового начала как обязательного атрибута кочевой цивилизации. Особое внимание уделяется авторам, которые понятие «община» ставят на первое место, отрицая роль родства как основного признака кочевой цивилизации. Кочевая цивилизация является одним из самых малоизученных феноменов в истории права и государства. Дается исторический анализ тех исследований, которые были проведены различными историками и государствоведами в Казахстане. Особое место автор уделяет исследованиям отечественного казахстанского историка и государствоведа Ж.О. Артыкбаева. Его точка зрения ложится в основу данного исследования. На материале казахстанской школы права автор обосновывает преимущества родового начала в изучении «кочевой цивилизации».
The article reveals the meaning of the tribal principle as an obligatory attribute of a nomadic civilization. Particular attention is paid to the authors, who put the concept of «community» in the first place, denying the role of kinship as the main feature of nomadic civilization. Nomadic civilization is one of the least studied phenomena in the history of law and the state. The historical analysis of those studies that were carried out by various historians and state experts in Kazakhstan is given. The author pays a special place to the research of the domestic Kazakh historian and state expert Zh.O. Artykbaeva. His point of view forms the basis of this study. On the basis of the Kazakh school of law, the author substantiates the advantages of the generic principle in the study of «nomadic civilization».