В современном мире музей как институция стремится использовать новые практики в своей работе. Музей предстает коммуникативной площадкой, его изменения в форме, способе трансляции материала в современном контексте становятся реакцией на задачи, которые ставит современное общество. В эпоху информационного и эмоционального перенасыщения необходимо больше уделять внимания эффектности выставленного материала, а также попыткам привлечь посетителя на физиологическом и эмоциональном уровнях. Таким образом, современные музеи неизбежно интегрируются в современную медиакультуру. Одним из важных компонентов музейной коммуникации становится аудиальный компонент. Цель исследования - изучить звук как аудиальный компонент, эволюцию практик работы со звуком в неакадемическом искусстве (от шумовой музыки до саунд-дизайна) и специфику его применения в музейной коммуникации.
In the modern world, the museum as an institution strives to use new practices in its work. The museum appears as a communicative platform, its changes in the form and method of broadcasting material in a modern context become a reaction to the tasks that modern society sets. In the era of informational and emotional oversaturation, it is necessary to pay more attention to the effectiveness of the exhibited material, as well as attempts to attract visitors at the physiological and emotional levels. Thus, modern museums are inevitably integrated into modern media culture. One of the important components of museum communication is the auditory component. The purpose of the study is to study sound as an auditory component, the evolution of sound practices in non-academic art (from noise music to sound design) and the specifics of its application in museum communication.