В статье раскрыты проблемы туристской отрасли, обусловленные негативными факторами, вызванными глобальной пандемией COVID-19, выявлены основные механизмы, позволяющие отрасли адаптироваться к новым условиям для России. Среди них - внедрение цифровых коммуникационных технологий, а также развитие нового направления внутреннего туризма - сельского туризма. Сельский туризм способствует росту экономического потенциала регионов за счет увеличения оборота сельскохозяйственной продукции и привлечения значительного количества сельских жителей к процессу производства и предпринимательства. Анализируются возможности применения цифровых коммуникационных технологий в решении проблемы слабой представленности в интернете объектов сельского туризма. Приведен анализ возможностей цифрового сервиса «Свое Родное. За городом» для продвижения продукции фермерских хозяйств и услуг сельского туризма России.
The article reveals the problems of the tourism industry as a whole, due to the negative factors caused by the global COVID-19 pandemic, and identifies the main mechanisms that allow the industry to adapt to new conditions for Russia. Among them is the introduction of digital communication technologies, as well as the development of a new direction of domestic tourism - rural tourism. Rural tourism contributes to the revitalization of the economic activity of the regions by increasing the turnover of agricultural products and involving more rural residents in production and small businesses. The possibilities of using digital communication technologies in solving the problem of poor representation of rural tourism objects on the Internet are analyzed. An analysis of the capabilities of the digital service “Own Native. Outside the city” to promote the products of farms and services of rural tourism in Russia.