В статье исследуется феномен применения технологий искусственного интеллекта (ИИ) в сфере публичных правоотношений зарубежных стран, затрагиваются основные проблемы в правовом поле с точки зрения развертывания системы, касающиеся как обеспечения прозрачности принятия решения, так и недискриминационного характера проводимой алгоритмической обработки данных, и ее использования в отношении поднадзорного сегмента на базе принципов предиктивного преследования и оказания упреждающего комплекса государственных услуг гражданам. Рассматривается эффективность интеграции технологии в сферу публичных правоотношений и точность предлагаемых решений в выборке различных сегментов применения в контексте подотраслей административного права. По мнению автора, для реализации предложенных в статье конструкций интеграции ИИ в публичную сферу уже сейчас необходимо определение основных уровней допуска ИИ к информации в рамках контрольно-надзорной деятельности: выявление идентифицирующих признаков для разработчиков ИИ для целей органов власти с предоставлением расширенных преференций и санкций с учетом эффекта масштаба правоотношений; определение экспериментальных режимов для ряда правоотношений в целях тестирования ИИ в контексте предоставления прав и реализации системы административного надзора и преследования.
The paper examines the phenomenon of the use of artificial intelligence (AI) technologies in the field of public relations in foreign countries. It also touches upon the main problems in the legal field in terms of deploying the system, concerning both ensuring the transparency of decision-making and the non-discriminatory nature of the ongoing algorithmic data processing, and its use in in relation to the supervised segment based on the principles of predictive prosecution and the provision of a proactive set of public services to citizens. The effectiveness of technology integration into the sphere of public legal relations and the accuracy of the proposed solutions in a selection of various application segments in the context of sub-branches of administrative law are considered. According to the author, in order to implement the constructions of AI integration into the public sphere proposed in the paper, it is already necessary to determine the main levels of AI access to information in the framework of control and supervisory activities. These include finding identifying features for AI developers for the purposes of authorities with the provision of extended preferences and sanctions, taking into account scale effect of legal relations, determination of experimental regimes for a number of legal relations in order to test AI in the context of granting rights and implementing a system of administrative oversight and prosecution.