Для многих компаний стоит задача совершенствования и автоматизации бизнеспроцессов, но осуществить это без первоначальной формализации имеющихся процессов и видения того, какими они должны быть, невозможно. Каждый процесс необходимо формализовать и описать схематично так, чтобы он был понятен и удобен для восприятия всем участникам коллектива. Можно качественно и количественно оценить качество восприятия бизнес-процесса. Чем процесс насыщеннее на действия и разнообразнее на условия, тем он сложнее для восприятия. В работе исследована такая количественная метрика - по числу вариантов реализации процесса.
For many companies, the task is to improve and automate business processes, but it is impossible to do this without first formalizing the existing processes and seeing what they should be. Each process must be formalized and described schematically so that it is understandable and easy to understand for all team members. It is possible to qualitatively and quantitatively evaluate the quality of perception of a business process. The more actionpacked the process and the more diverse the conditions, the more difficult it is to perceive. In the paper, such a quantitative metric is investigated - by the number of options for implementing the process.