The relevance of this research topic is due to the fact that in modern conditions of fierce competition, an increase in the efficiency of an enterprise is possible only with the introduction of new methods of organizing production, including lean production tools. The lean manufacturing methodology, which is primarily aimed at saving the labor of workers and the application of rational and most efficient labor methods, reduces production time by eliminating waste. At the same time, the proposed principles and methods for organizing the production of products imply a certain methodology that can be implemented not in a separate specific industry, but in any production processes, at the output of which the customer receives a product or service of a given quality. All process management activities are reduced to the formation of a continuous stream of product value creation, where value is understood as a set of consumer qualities of a product or service for which the customer is willing to pay. Due to the fact that these properties are formed only in the process of performing certain stages of processing, for example, procurement, assembly, all other activities in the value stream do not add and are considered as losses. At the beginning of the 21st century, the theory of lean manufacturing found its application in the projects of Chinese enterprises to improve performance.
Актуальность данной темы исследования обусловлена тем, что в современных условиях жесткой конкуренции повышение эффективности предприятия возможно только при внедрении новых методов организации производства, в том числе инструментов бережливого производства. Методология бережливого производства, направленная в первую очередь на экономию труда рабочих и применение рациональных и наиболее эффективных методов труда, позволяет сократить время производства за счет исключения отходов. В то же время предлагаемые принципы и методы организации производства продукции предполагают определенную методологию, которая может быть реализована не в отдельной конкретной отрасли, а в любых производственных процессах, на выходе которых заказчик получает товар или услугу данное качество. Вся деятельность по управлению процессами сводится к формированию непрерывного потока создания ценности продукта, где ценность понимается как совокупность потребительских качеств товара или услуги, за которые потребитель готов платить. В начале 21 века теория бережливого производства нашла свое применение в проектах китайских предприятий по повышению производительности.