В статье рассмотрена проблема формирования иноязычной монологической речи (ИМР) в контексте компетентностного подхода в вузе с использованием технологии подкастинга. Определены особенности ИМР; дана характеристика основных составляющих (навыков, умений и знаний) компетентности в иноязычной монологической речи (КИМР). На основании изучения научных и методических источников по проблеме формирования КИМР обосновано поэтапное формирование КИМР на занятиях по иностранному языку (ИЯ) с использованием технологии подкастинга, состоящее из трех этапов, каждому из которых соответствует конкретная группа упражнений.
The article considers a problem of forming monologue speech in a foreign language (MS) in the context of a competence-based approach at a university using podcasting technology. Features of MS are determined; characteristics of the main components (skills, abilities and knowledge) of the competence in foreign MS are given. Based on the study of scientific and methodological sources on the problem, the step-by-step formation of MS in foreign language classes using podcasting technology is justified, consisting of three stages, each of which corresponds to a specific group of exercises. The author concludes that teachers need to host podcast services. Working with the podcast service, students listen to podcasts posted by the teacher and perform tasks for them; create, edit and publish their own answers. Promising for further research is the development of a model for the formation of competence in foreign MS using the podcast service.