The aim of this study is to identify types of address forms used by university teachers for the non-teaching staff while speaking English in a Pakistani academic setting. The scientific novelty of the study lies in the attempt to trace the impact of native language and culture on the forms of address used in Pakistani English. The results obtained have revealed different categories of address forms used by teachers for the non-teaching staff such as honorifics, occupation-related terms, first names, kinship terms and endearments. The address terms were English as well as borrowed from the native languages. The results revealed that address practices used by teachers are under the influence of local values resulted in the mixing of English and native terms of address necessary for some pragmatic purposes. Thus, the results obtained further strengthen the claims that socio-cultural norms and values affect communication and promote the formation of the varieties of English.
Цель данного исследования - определить типы форм обращения, используемых преподавателями университетов в адрес непреподавательского состава в пакистанской академической среде при общении на английском языке. Научная новизна исследования заключается в попытке проследить влияние родного языка и культуры на формы обращения, используемые в пакистанском варианте английского языка. Полученные результаты позволили выявить различные категории форм обращения, используемых преподавателями в адрес непреподавательского состава, такие как термины почтения, термины, связанные с профессией, имена собственные, термины родства и ласкательные термины. Были выявлены как английские формы обращения, так и обращения, заимствованные из родных языков. Результаты показали, что используемые преподавателями обращения находятся под влиянием местных ценностей, что привело к смешению английских и местных терминов обращения, необходимых коммуникантам для достижения определенных прагматических целей. Таким образом, полученные результаты в очередной раз подтверждают влияние социокультурных норм и ценностей на коммуникацию, что способствует формированию вариантов английского языка.