В статье предпринята попытка актуализировать проблему пересечения и взаимодополнения истории и изобразительного искусства, разглядеть более доступные пути и способы использования историко-батального жанра в историческом образовании и просвещении. И солидаризироваться с теми, для кого ценностью является и эффективное обучение истории в будущем, где определился симбиоз историка-исследователя и художника-мастера своего дела. Показано, что мы все стоим на пороге перемен - фотофиксация, став доступной каждому, останется популярной, но лишь «слабой» реакцией интеллекта и физиологии человека. Художественные творения: от картин, плакатов, гравюр, скульптур до продуктов искусственного интеллекта, создаваемых художниками-творцами займут более достойное и высокое место в образовании и обучении, в пространстве нужного человеку эмоционального триггера.
The article attempts to actualize the problem of the intersection and complementarity of history and fine art, to discern more accessible ways and means of using the historical-battle genre in historical education and enlightenment. And to stand in solidarity with those for whom effective teaching of history is also valuable in the future, where the symbiosis of a historian-researcher and an artist-master of his craft has been determined. It is shown that we are all on the verge of change - photofixation, becoming accessible to everyone, will remain popular, but only a "weak" reaction of human intelligence and physiology. Artistic creations: from paintings, posters, prints, sculptures to artificial intelligence products created by creative artists will occupy a more worthy and high place in education and training, in the space of the emotional trigger needed by a person.