Диссертационное исследование выполнено в русле мультимодального подхода и посвящено исследованию различных семиотических модусов, участвующих в формировании положительного имиджа России в текстах коммерческой национально-ориентированной рекламы, в которой Россия представлена как страна с богатыми природными ресурсами и культурноисторическим наследием. Материалом исследования послужили тексты преимущественно телевизионной рекламы за 2000-2019 гг. Выделяются основные тематические разновидности национально-ориентированной рекламы. Взаимодействие вербальных и невербальных составляющих рекламных текстов представлено в аспекте теории мультимодальности; особое внимание уделяется языковым средствам формировании положительного имиджа России. Результаты исследования являются вкладом в развитие мультимодальной лингвистики, медиалингвистики, лингвоимиджелогии и лингвомаркетинга. Материал исследования также имеет лингводидактическую ценность и может быть использован в практике преподавания русского языка как иностранного в качестве самостоятельной работы студентов с аутентичными текстами в виртуальной учебной среде Moodle.
The thesis research was carried out in line with the multimodal approach and is devoted to the study of various semiotic modes involved in the formation of a positive image of Russia in the texts of commercial nationally oriented advertising, in which Russia is represented as a country with rich natural resources and cultural and historical heritage. The material of the study was the texts of mainly television advertising from 2000 to 2019. The research highlights the main thematic varieties of nationally oriented advertising (advertising of food and beverages, automobile, banking, tourism and mobile operators advertising); the interaction of verbal and non-verbal components of advertising texts is presented in the aspect of the theory of multimodality. Special attention is paid to linguistic means of forming a positive image of Russia. The research results contribute to the development of multimodal linguistics, media linguistics, linguistic imageology, and linguistic marketing. The research material also has linguo-didactic value and can be used in practice of teaching Russian as a foreign language as independent work of students with authentic texts in the virtual learning environment Moodle.