В статье были рассмотрены особенности продвижения фильмов в онлайн-кинотеатрах, а также само развитие потребления видео-контента на DVD и кассетных проигрывателях, в Интернете, SmartTV и в самих онлайн-кинотеатрах при монетизации с помощью рекламы и подписки. На примере «Кинопоиска» исследовались особенности digital продвижения кинофильмов в онлайн-кинотеатрах. Также было рассмотрено развитие и работа онлайн-кинотеатров в России, учитывая обстоятельства при COVID-19 с 2019 года и начале «специальной военной операции» на Украине с 24 февраля 2022 года.
The article examined the peculiarities of film promotion in online cinemas, as well as the development of the video consumption content on DVD and cassette players, on the Internet, SmartTV and in online cinemas themselves with monetization through advertising and subscription. The peculiarities of digital film promotion in online cinemas were studied on the example of “Kinopoisk”. The development and work of online cinemas in Russia was also considered according to the circumstances under COVID-19 since 2019 and the start of the “special military operation” in Ukraine since February 24, 2022.