В статье анализируется влияние философской и богословской традиции религиозного гнозиса византийской святоотеческой мысли раннего периода на становление гносеологических воззрений ведущих мыслителей Киевской Руси - Климента Смолятича и Кирилла Туровского. Рассмотрены две основные линии развития идеи Богопознания в древнерусской культуре: аскетическая, монастырская (Феодосий Печерский и др.) и «мирская», собственно философская (Климент Смолятич, Кирилл Туровский и др.). Особое внимание в данной статье уделяется исследованию соотношения понятий веры, разума и познания в гносеологических суждениях, представленных в ранневизантийской патристике, и их отражения в философском творчестве Кирилла Туровского и Климента Смолятича.
The article analyzes the influence of the philosophical and theological tradition of the religious gnosis of Byzantine patristic thought of the early period on the epistemological views of the leading Kievan Rus thinkers, viz. Kliment Smolyatich and Cyril of Turov. It considers the two main development lines of the idea about knowledge of God in the ancient Russian culture: the ascetic, monastic one (adopted by Feodosiy Pechersky, etc.) and the "secular", actually philosophical one (adopted by Kliment Smolyatich, Cyril of Turov, etc.). Special attention in the article is paid to the study of the correlation between the concepts of faith, reason and cognition in epistemological judgments presented in early Byzantine patristics, and their reflection in the philosophical works of Cyril of Turov and Kliment Smolyatich.