Consumer Involvement in the Globalisation of Trade: Case of the European Union

Consumer globalisation is a fundamentally new stage in modern economic development. The Internet and digital technologies are becoming key drivers of consumer globalisation. To assess these processes, a quantitative evaluation method was developed that distinguishes consumer globalisation twofold - actual and potential. The example of the EU countries was analysed for consumer globalisation. The results obtained allow concluding that consumers in countries with high per capita income and higher prevalence and availability of Internet technologies are more globalised. The highest growth rates of globalisation were noted in countries with basically low globalisation indicators - among consumers in Cyprus, Bulgaria, Greece, Slovenia and Romania. There are differences between the EU countries in the intensity of globalisation processes due to different levels of economic development, different provision of infrastructure and information and communication technologies. The assessment of consumer globalisation showed that consumers of all EU countries in 2018 became more globalised in comparison with 2014. The results obtained make it possible to speak with confidence about the beginning of a new stage of economic globalisation, which will be determined by new technologies and consumer networks. The research findings contribute to the better understanding of the ongoing globalisation processes. The consumer globalisation index can serve as a tool for studying the involvement of consumers in international relations, exploring the potential for these relations’ development, as well as the differences in consumer globalisation between different countries, particular regions within the same country and between various social groups of population.

Глобализация потребления - принципиально новый этап современного экономического развития. Интернет и цифровые технологии стали ключевыми факторами такой глобализации. Для исследования происходящих процессов был разработан метод количественной оценки, который рассматривает как фактическую, так и потенциальную глобализацию потребления. Процесс потребительской глобализации был проанализирован на примере стран Европейского союза. Полученные результаты позволяют сделать вывод, что уровень глобализации потребителей выше в странах с высоким доходом на душу населения и большей доступностью интернет-технологий. Самые высокие темпы роста глобализации отмечены в странах с низкими показателями глобализации - среди потребителей на Кипре, в Болгарии, Греции, Словении и Румынии. Разный уровень экономического развития, а также обеспеченности инфраструктурой и информационно-коммуникационными технологиями в государствах ЕС обуславливает различия в интенсивности процессов глобализации. Оценка глобализации потребления показала, что потребители всех стран Европейского союза в 2018 г. стали более глобализированными по сравнению с 2014 г. Полученные данные позволяют с уверенностью говорить о начале нового этапа экономической глобализации, в котором важную роль играют современные технологии и потребительские сети. Результаты исследования способствуют лучшему пониманию происходящих процессов глобализации. Индекс глобализации потребления может использоваться для анализа вовлеченности потребителей в международные отношения, изучения потенциала развития этих отношений, а также исследования различий в глобализации потребления между разными странами, отдельными регионами внутри одной страны и различными социальными группами населения.

Authors
Publisher
Institute of Economics, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences
Number of issue
2
Language
English
Pages
413-422
Status
Published
Volume
18
Year
2022
Organizations
  • 1 Institute of Economics of RAS
  • 2 Financial University under the Government of the Russian Federation
  • 3 RUDN University
  • 4 State University of Management
Keywords
globalisation index; consumer globalisation; economic differentiation; consumer networks; producer integration; economic growth; european Union; market behaviour; factors of globalisation; trade flows; индекс глобализации; глобализация потребления; экономическая дифференциация; потребительские сети; интеграция производителей; экономический рост; европейский союз; рыночное поведение; факторы глобализации; торговые потоки
Date of creation
28.12.2023
Date of change
28.12.2023
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/95093/
Share

Other records