Данная статья посвящена анализу заголовков французской прессы с целью выявления в их составе структурных и стилистических особенностей, позволяющих выполнять определенные функции и привлекать внимание потенциальных читателей печатных изданий или пользователей новостных сайтов. Исследование базируется на классификации функций заголовков, разработанной в трудах В.С. Мужева, Г.О. Винокура и З.Я. Тураевой. Рассматриваются языковые средства, используемые в заголовках, причины их использования, а также структурные и стилистические особенности построения заголовка. В качестве материала взяты статьи французского издания «Le Monde». Выбор обусловлен большой популярностью данного издания на территории Франции, а также его долгой историей. По итогам проведенного анализа и выявления ряда особенностей, были представлены выводы и процентное соотношение видов и выполняемых функций заголовков.
This article focuses on the headlines in the French press, in order to identify any structural and stylistic features in their composition that help the headlines to attract the attention of potential readers of print media or users of news sites. In addition, the article includes a classification of the functions of headings, which was compiled on the basis of the works of scientists V.S. Muzhev, G.O. Vinokur and Z.Y. Turaeva, with the help of which it is possible to consider the reasons of using linguistic means of expression, as well as the presence of structural and stylistic features of the construction of the title. Based on the results of the analysis and identification of the necessary features, conclusions and the percentage ratio of the types and functions of the headers were presented. The articles of French edition "Le Monde" were taken as examples. The choice was due to the great popularity of this publication in France, as well as its long history.