Статья посвящена символике жилья, формированию среды обитания казахского человека периода средневековья (VII- XVIII). Отмечаются представления, которые оказали влияние на композицию его жилища, архитектурную форму, оформление и дальнейшее формирование городов. Объектом рассмотрения выступили исторические городища на территории современного Казахстана: Отрар и Сауран, жилые постройки (юрты). Целью статьи явился исторический анализ формирования средневекового казахского жилья, позволивший проследить архитектурные особенности формы жилища кочевников в историко-культурном ракурсе их образа жизни, представлений о мире, о себе и окружающем природном ландшафте. Новая столица Казахстана (Нур-Султан с 10 декабря 1997 года) является центром архитектурной и дизайнерской мысли республики Казахстан. Именно поэтому у архитекторов стоит первостепенная задача создать так называемый «казахский стиль», основываясь, в первую очередь, на архитектурном наследии прошлого. С этой целью архитекторы все чаще оглядываются назад, в древность, выявляя целесообразность переосмысления коренных национальных традиций в современной архитектуре.
The article is devoted to the symbolism of housing, the formation of the habitat of the Kazakh man of the Middle Ages (VII-XVIII), the ideas that influenced the composition of his home, architectural form, design and the further formation of cities are noted. The object of consideration were historical settlements on the territory of modern Kazakhstan: Otrar and Sauran, residential buildings (yurts). The purpose of the article was a historical analysis of the formation of medieval Kazakh housing, which allowed us to trace the architectural features of the form of the nomads' dwelling in the historical and cultural perspective of their way of life, ideas about the world, about themselves and the surrounding natural landscape. The new capital of Kazakhstan (Nur-Sultan since December 10, 1997) is the center of architectural and design thought of the Republic of Kazakhstan. That is why architects have a primary task to create the so-called "Kazakh style", based primarily on the architectural heritage of the past. To this end, architects are increasingly looking back to antiquity, revealing the expediency of rethinking indigenous national traditions in modern architecture.