РОМАН Т. МАННА «ДОКТОР ФАУСТУС» ВКОНТЕКСТЕ «ФИЛОСОФИИ НОВОЙ МУЗЫКИ» Т. АДОРНО

В статье представлены итоговые размышления Т. Манна о судьбе современного искусства. Название демонстративно подчеркивает связь с великой трагедией И. Гете, но, в отличие от гетевского «Фауста», произведение Т. Манна – полемика с современной музыкой. Писатель создает образ немецкого композитора, прототипа Шенберга, творчество которого произвело эстетическую революцию в музыкальном искусстве

THE TH. MANNS NOVEL “DOCTOR FAUSTUS” IN T. ADORNOS CONTEXT “THE PHILOSOPHIE OF THE NEW MUSIC”

The article presents the final reflections of Th. Mann on the fate of the modern art. The title transparently highlights the connection with the great tragedy of Goethe. But, in contrary to Goethes Faust, the novel of Th. Mann is polemic with modern music. The writer creates the image of a German composer, whose work represents an aesthetic revolution

Authors
Publisher
Московский государственный областной университет
Language
Russian
Pages
89-95
Status
Published
Year
2021
Organizations
  • 1 Russian university of friendship of peoples
Keywords
polemic remark; the versatility of being; New Music; the hard way of kwnoledge; полемическая реплика; многогранность бытия; новая музыка; тяжкий путь познания
Date of creation
19.07.2022
Date of change
19.07.2022
Short link
https://repository.rudn.ru/en/records/article/record/91212/
Share

Other records