В статье анализируются вопросы воспитания креативности у педагога и ученика в их совместной деятельности, подчеркивается необходимость создания у обоих установки на творчество. Приводится анализ некоторых реальных «креативных приемов» [Соснова, 2008б], подходов, техник и технологий (из арсенала Э. Морена, Эдварда де Боно, Дж. Гоулмана и др.), а также отдельных технологий автора статьи. Среди прочих техник обращается внимание на технологию «ведения личного дневника» [Соснова, 2008б], на мало используемый в педагогике метод «сложного мышления» [Морен, 2005]. Автор предлагает научному сообществу внимательнее относиться к воздействию на креативную составляющую сознания и (бессознательного) педагога и ученика, всемерно способствовать развитию их психологической устойчивости и нравственной духовной силы.
The article analyzes the issues of educating creativity in a teacher and a student in their joint activities, emphasizes the need to create a creative mindset for both. An analysis of some real "creative techniques" [Sosnova, 2008b], approaches, techniques and technologies (from the Arsenal of E. Morin, Edward de Bono, J. Goleman, etc.), as well as individual technologies of the author of the article is given. Among other techniques, attention is drawn to the technology of «keeping a personal diary» [Sosnova, 2008b], to the method of "complex thinking" that is little used in pedagogy [Морен, 2005]. The author suggests that the scientific community should pay more attention to the impact on the creative component of the consciousness and (unconscious) of the teacher and student, and contribute in every possible way to the development of their psychological stability and moral spiritual strength.