Increasing the social responsibility of oil and gas companies in the context of the green economy formation: Russian and Western experience

Purpose: the main idea of the article is to prove that the level of corporate social responsibility (hereafter CSR) of large gas and oil companies can be improved. This is a necessary condition for providing sustainable development of these companies because on the one hand the new paradigm of their development considers transition to low-carbon technologies, on the other hand, the main activity of gas and oil companies is associated with natural resources consumption, which inevitably leads to certain negative environmental consequences. At the same time, it is these consequences that trigger the process of establishing a green economy. Methods: the authors conducted a comparative and iterative analysis of the CSR development process of four major Western and four major Russian oil and gas companies. Results: large oil and gas companies around the world are deeply involved into the implementation of various areas of CSR in different directions to ensure long-term sustainable development. Our analysis showed that CSR areas are different and correspond to the basic set of CSR activities.Also, there are more advanced activities, though this applies only to individual companies. Oil companies have demonstrated certain features in their CSR practice, such as the variety of issues being addressed, the wide presence of intersectoral partnerships, and interaction with social entrepreneurs. However, not all companies are equally involved in the implementation of CSR. Conclusions and Relevance: the results of research allow us to determine the main reserves for improving the competitiveness of the analysed companies. The practical application of the results of this study is possible in the field of corporate governance, strategic planning for oil and gas companies.The results of the study are also of interest from the point of view of the development of scientific ideas about modern ways of implementing corporate social responsibility and the specifics of its implementation in the oil and gas industry.

Цель настоящей статьи состоит в обосновании возможности повышения уровня корпоративной социальной ответственности (КСО) крупных нефтегазовых компаний. Это становится необходимым условием обеспечения устойчивого развития таких компаний, поскольку, с одной стороны, новая парадигма их развития предполагает переход к низкоуглеродным технологиям, а с другой стороны, их основная производственная деятельность связана с эксплуатацией природных ресурсов, что неизбежно приводит к определенными негативным экологическими последствиями, и, в свою очередь, становится одной из причин необходимости развития зеленой экономики. Методы или методология проведения работы. Авторы осуществили сравнительный и итеративный анализ процесса развитияКСО четырех крупнейших западных и четырех крупнейших российских нефтегазовых компаниях. Результаты работы. Крупные нефтегазовые компании по всему миру в значительной степени вовлечены в реализацию различных направлений КСО для обеспечения долгосрочного устойчивого развития. Проведенный анализ показал, что направления КСО различны и в целом соответствуют как базовому набору мероприятий КСО, так присутствуют и более продвинутые мероприятия, но это касается лишь отдельных компаний. Нефтяные компании продемонстрировали определенные особенности в своей практике КСО, такие как разнообразие решаемых вопросов, широкое присутствие межсекторальных партнерств, взаимодействие с социальными предпринимателями. Однако не все компании в одинаковой степени вовлечены в реализацию КСО. Выводы. Результаты исследования, изложенные в статье, позволяют определить основные резервы повышения конкурентоспособности анализируемых компаний. Практическое применение результатов представленной работы возможно в области корпоративного управления и стратегического планирования для нефтегазовых компаний. Также результаты исследования представляют интерес с точки зрения развития научных представлений о современных способах реализации корпоративной социальной ответственности и особенностях ее реализации в нефтегазовой отрасли.

Publisher
Общество с ограниченной ответственностью Издательский дом Наука
Number of issue
2
Language
English
Pages
304-321
Status
Published
Volume
13
Year
2022
Organizations
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia (RUDN University)
Keywords
corporate social responsibility; Sustainable energy development; renewable energy resources; green economy; корпоративная социальная ответственность; устойчивое развитие энергетики; возобновляемые энергетические ресурсы; «зеленая» экономика
Share

Other records