This article reveals the substantive aspect of the educational technology conceptual basis, speaking about the tandem self-projection technology, the essence of which is when the tandem of students independently determines a joint route of project activity, and each participant in the tandem builds-up his own professional competence and identifies the personal image of the future professional. At the same time, joint activities incline each member of the tandem to align himself with the project line of his partner, helping him overcome barriers in professional training. The purpose of the article is to present and familiarize the scientific community with the theoretical methodological basis of the tandem self-projection technology. The theoretical research methods, namely, the analysis of scientific literature, the analysis of the basic concepts of, for instance, the technology of paired (collective) learning and self-projection technologies, are used to develop conceptual framework for the technology of tandem self- projection. The article presents a summary of various viewpoints of both domestic and foreign scientists of integration technologies (paired (collective) learning and self-projection), which make up the conceptual basis of the technology. The article can be useful for the teachers using new educational technologies in their activities, since the technology of tandem self-projection can also find its application in the practice of preparing students of various specialties.
В настоящей статье раскрывается содержательный аспект концептуальной основы образовательной технологии - технологии тандемного самопроектирования, суть которой заключается в самостоятельном определении тандемом студентов совместного маршрута проектной деятельности в процессе формирования каждого участника тандема собственной профессиональной компетентности и выявлению личного образа будущего профессионала. При этом в совместной деятельности каждый участник тандема ориентируется на проектную линию своего партнера, помогая ему преодолеть барьеры в профессиональной подготовке. Цель статьи - представить и ознакомить научное сообщество с теоретической методологической базой технологии тандемного самопроектирования. Применяя теоретические методы исследования, а именно, анализ научной литературы, анализ базовых понятий таких технологий как технология парного (коллективного) обучения и технологии самопроектирования была разработана концептуальная основа технологии тандемного самопроектирования. В статье представлен обзор различных точек зрения, как отечественных, так и зарубежных ученых интеграционных технологий (парного(коллективного) обучения и самопроектирования), составляющих концептуальную основу технологии. Содержание статьи может быть полезно тем педагогам, которые в своей деятельности применяют новые образовательные технологии, поскольку технология тандемного самопроектирования также может найти свое применение в практике подготовки студентов различных специальностей.