Чтобы стать полноценным участником межкультурной коммуникации, изучающий иностранный язык (ИЯ) может стать активным и полноправным участником межкультурного диалога при условии сформированности у него вторичной языковой личности (ВЯЛ), развитие которой обеспечивается овладением прецедентными феноменами культуры (ПФК), которые содержат национальную, социокультурную, историческую информацию, и является показателем ее сформированности. В статье предложена система критериев отбора ПФК для уроков ИЯ; охарактеризованы ПФК как средство формирования ВЯЛ, которые являются когнитивными структурами, сформированными в познавательной базе носителей языка на основе их социокультурного и национально-исторического опыта, способствуют формированию иноязычной картины мира, приобретению навыков межкультурного общения. Определено, что ВЯЛ - это коммуникативно-активный субъект, который легко включается в межкультурную коммуникацию и способен правильно продуцировать речевое поведение в определенной ситуации межкультурного общения. Выделена система критериев отбора ПФК, которая состоит из основных (информативность, номинативность, прагматичность, употребительность) и факультативных (программность, межкультурная связанность) критериев. Высказано предположение, что включение ПФК в качестве дидактического материала в содержание уроков ИЯ может сделать его более эффективным, обеспечить актуализацию межпредметных связей, способствовать формированию ВЯЛ и межкультурной компетентности.
In order to become a full-fledged participant in intercultural communication, a student of a foreign language (FL) can become an active and full participant in intercultural dialogue, provided that he has formed a secondary linguistic personality (SLP), the development of which is ensured by the mastery of precedent cultural phenomena (PFC), which contain national, sociocultural, historical information, and is an indicator of its formation. The article proposes a system of criteria for selecting PFC for foreign language lessons; PFC are characterized as a means of forming VLL, which are cognitive structures formed in the cognitive base of native speakers on the basis of their socio-cultural and national-historical experience, contribute to the formation of a foreign-language picture of the world, the acquisition of intercultural communication skills. It has been determined that VLL is a communicatively active subject that is easily included in intercultural communication and is able to correctly produce speech behavior in a certain situation of intercultural communication. A system of PFC selection criteria has been identified, which consists of basic (informativeness, nominativity, pragmatism, usage) and optional (programmatic, intercultural connectedness) criteria. It has been suggested that the inclusion of PFC as a didactic material in the content of FL lessons can make it more effective, ensure the actualization of interdisciplinary connections, and contribute to the formation of VLL and intercultural competence.