В статье освещены практические аспекты разработки инновационной бизнес-модели предприятий сферы дистанционного зондирования Земли (ДЗЗ) на фоне состояния космической отрасли России и ее мирового рейтинга. Сделан акцент на научно-технических проблемах, на состоянии орбитальной группировки космических аппаратов ДЗЗ (КА ДЗЗ) и отсутствии четкой стратегии развития наземной инфраструктуры. Обозначена необходимость в разработке инновационной бизнес-модели с определением конкретных этапов ее построения, оптимизации показателей, проверки и адаптации на основе методических рекомендаций.
The article highlights the practical aspects of developing an innovative business model of enterprises in the field of remote sensing of the Earth given the background of the Russian space industry and its world ranking. The emphasis is placed on scientific and technical problems, on the current situation with the orbital grouping of remote sensing spacecraft and the lack of a clear strategy for the developing ground infrastructure. Theneedforthe development of an innovative business model with the definition of specific stages of itsconstruction, optimization of indicators, verification and adaptation based on methodological recommendations is indicated.